Η Αρμενική Ναυσιπλοΐα
Η Αρμενία παρόλο που βρίσκεται ανάμεσα σε τρεις υδάτινες μάζες, τη Μεσόγειο, τη Μαύρη και την Κασπία θάλασσα, δεν έχει πρόσβαση σε λιμάνι. Στην περιοχή υπάρχουν τρεις λίμνες, η Σεβάν, η Ούρμια και η Βαν, ενώ υπάρχουν αρκετοί πλωτοί ποταμοί, εκ των οποίων οι δυο πιο γνωστοί είναι ο Τίγρης και ο Ευφράτης. Θα ήταν λοιπόν λίγο επίφοβο, να μιλήσουμε για αρμενική ναυσιπλοΐα. Παρόλα αυτά, αρχαιολογικά ευρήματα ανασκαφών και υποβρύχιων ερευνών στη λίμνη Σεβάν μαρτυρούν το αντίθετο. Επιπλέον, σημαντικές πληροφορίες για την αρμενική ναυσιπλοΐα αντλούμε από μνημεία, χειρόγραφα, μικρογραφίες, περιγραφές αρχαίων ιστορικών, παλιές εικόνες και φωτογραφίες. Παρακάτω θα προσπαθήσουμε να αναφερθούμε με λίγα λόγια στα ευρήματα και τις πληροφορίες αυτές για του λόγου το αληθές.
Μοντέλο πλοίου από τη νεολιθική εποχή
Το παλαιότερο αρχαιολογικό εύρημα που σχετίζεται με πλοία στην Αρμενία είναι το νεολιθικό μοντέλο πλοίου, κατασκευασμένο από μαύρο λίθο, τον ονομαζόμενο οψιδιανό. Ανακαλύφθηκε το 1992 στο χωριό Ταλίν της Αρμενίας. Το μήκος του είναι 265 mm και το πλάτος του 175 mm. Το μοντέλο αυτό ανάγεται στην προκεραμική περίοδο της νεολιθικής εποχής
Το ξύλινο πλοιάριο της λίμνης Σεβάν (1η χιλιετία π.Χ.)
Τα περισσότερα αρχαία πλοία της Αρμενίας έχουν βρεθεί στη λίμνη Σεβάν, μια ορεινή λίμνη που βρίσκεται στα 1.900 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας. Στα μέσα της δεκαετίας του 1940 ψαράδες τυχαία ανέλκυσαν ένα ξύλινο πλοιάριο μήκους τεσσάρων μέτρων από το βυθό της λίμνης. Η κατασκευή αυτού του πλοίου είναι ένα από τα πρώτα βήματα της ναυπηγικής και εκτίθεται σήμερα στο Εθνικό Μουσείο Ιστορίας της Αρμενίας.
Ξύλινο πλοιάριο του JUZEVAN (9ος αιώνας π.Χ.)
Κατά τη δεκαετία του 1970 ο αρχαιολόγος Σ. Τσιλιγκιριάν α-νακάλυψε ένα μοντέλο ξύλινου πλοιαρίου στο χωριό Juzevan (νότια Αρμενία). Το πλοιάριο βρέθηκε στον τύμβο ενός ψαρά ενώ ίχνη ψαριών στην ευρύτερη περιοχή υποδηλώνουν την ύπαρξη αρχαίων αλιευτικών οικισμών. Παρόμοιος τύπος κεραμικού πλοίου του 6ου αιώνα π.Χ. βρέθηκε στην περιοχή Βαρτενίς (ανατολική ακτή της λίμνης Σεβάν).
Κεραμικά βαρίδια και άγκυρες
Είδη πέτρινων και κεραμικών βαριδίων και ποικιλόμορφες άγκυρες βρέθηκαν σε υποθαλάσσιες έρευνες και ανασκαφές σε αρχαίους τάφους και χρονολογούνται στο 2000 π.Χ.. Τα βαρίδια συνήθως είχαν σχήμα πιάτου, σφαίρας ή δαχτυλιδιού και ήταν διακοσμημένα. Αυτά τα είδη βαριδίων χρησιμοποιούνται ακόμη και στις μέρες μας.
Σπηλαιογραφία
Η ζωγραφική σε βράχους ήταν διαδεδομένη στη περιοχή της λίμνης Σεβάν. Η πιο σημαντική απεικόνιση πλοίου βρέθηκε στην οροσειρά Κεγαμά και αναφέρεται όχι μόνο στα πλοιάρια καθαυτά αλλά και στο ρόλο τους σε θρησκευτικές τελετουργίες. Επίσης πάνω σε βράχους και σε περάσματα βουνών γύρω από τη λίμνη οι έμποροι χάραζαν αστερισμούς για να προσανατολίζονται.
Γραπτές πηγές
Αρμένιοι συγγραφείς του Μεσαίωνα είχαν συμπεριλάβει στα έργα τους περιγραφές πλοίων της λίμνης Σεβάν. Ο αρμένιος ιστορικός Χοβανές Ντρασκαναγκετσί στο βιβλίο του «Ιστορία της Αρμενίας» κάνει λόγο για την κατασκευή και την εξέλιξη των ταχύπλοων πλοιαρίων.
Πλοιάρια στον Τίγρη και στον Άνω Ευφράτη
Η πρώτη μαρτυρία για πλοία στην περιοχή αναφέρεται σε χετ-τιτικές επιγραφές του 12ου αιώνα π.Χ.. Από τους προϊστορικούς χρόνους έως σήμερα, στον Ευφράτη και στον Τίγρη χρησιμοποιούνται σχεδίες αποτελούμενες από δοκούς δεμένες πάνω σε δέρματα ζωών.Ο Ηρόδοτος μιλάει για πλοιάρια από δέρμα και ξύλο, κατασκευασμένα στην περιοχή του Άνω Ευφράτη στην Αρμενία. Οι έμποροι κατέβαιναν με αυτά το ποτάμι έως τη Βαβυλώνα, πουλούσαν το εμπόρευμά τους και τα ξύλινα μέρη του πλοιαρίου στην άδενδρη Μεσοποταμία και γυρνούσαν πίσω στην Αρμενία από την ξηρά μεταφέροντας τα δερμάτινα καλύμματα του πλοιαρίου πάνω σε γαϊδούρια. Έπειτα ο κύκλος επαναλαμβανόταν.
Μεσαίωνας
Έχουν διασωθεί απεικονίσεις των πλοίων του ποταμού Αράξ σε μικρογραφίες μεσαιωνικών χειρογράφων. Είχαν ένα ιστίο και ένα πανί.
Τα πλοιάρια της λίμνης Βαν
Στον τοίχο της εκκλησίας του Τιμίου Σταυρού στο μοναστήρι του νησιού Αχταμάρ, στη λίμνη Βαν απεικονίζονται εμπορικά και αλιευτικά πλοιάρια.
Το τεχνητό λιμάνι του βασιλιά Γκαγκίκ στο νησί Αχταμάρ, μπορούσε να δεχθεί μεγάλο αριθμό πλοίων, όπως αναφέρει ο ιστορικός του 10ου αιώνα Τοβμάς Αρτζρουνί. Κατά τον ιστορικό, πέτρες για το κτίσιμο του παλατιού του βασιλιά μεταφέρθηκαν στο νησί με πλοία.
Περιγραφές του Κρικόρ Ναρεγκατσί (951-1033)
Ο μεγάλος αυτός αρμένιος φιλόσοφος και ποιητής στο «Βιβλίο της Οδύνης» δίνει λεπτομερή περιγραφή ναυαγίων στη λίμνη Βαν.
Είναι φανερό ότι ο ίδιος είχε ταξιδέψει μ’ αυτά τα πλοία και ήταν εξοικειωμένος με την κατασκευή τους. Από τις περιγραφές συμπεραίνεται ότι τα πλοία είχαν μήκος είκοσι με εικοσιπέντε μέτρα, κατάστρωμα, ιστίο με πανιά, κουπιά και έναν ειδικό κλειστό χώρο φιλοξενίας.
Αρμενικό Βασίλειο της Κιλικίας (12ος αιώνας-14ος αιώνας)
Στο Αρμενικό Βασίλειο της Κιλικίας, στη νοτιοανατολική ακτή της Μεσογείου, υπήρχαν τουλάχιστον πέντε διαφορετικά είδη πλοίων που ήταν σε χρήση.
Στην κατασκευή των πλοίων είναι φανερή η επίδραση των πλοιαρίων της λίμνης Βαν, ακριβώς επειδή εκείνη την εποχή ένα μεγάλο μεταναστευτικό κύμα μετακινήθηκε από το Βαν προς το Βασίλειο της Κιλικίας.
Το Βασίλειο της Κιλικίας είχε εμπορικό στόλο ο οποίος ανέπτυξε επικοινωνία με κοντινούς και απομακρυσμένους γείτονες γύρω από τη Μεσόγειο. Κατά συνέπεια αναπτύχθηκε ένας τύπος πλοίων που ήταν συνδυασμός μεσογειακών πλοίων και πλοιαρίων της λίμνης Βαν.
Μεσαιωνικά χειρόγραφα καθώς και αναφορές από ιστορικούς και εξερευνητές μας δίνουν πληροφορίες για τα πλοία της εποχής εκείνης. Ο Μάρκο Πόλο γράφει πως ο βασιλιάς της Αρμενίας Λεβόν ο Γ΄ δώρισε σ’ εκείνον και τον πατέρα του μια γαλέρα που είχε κατασκευαστεί ειδικά γι’ αυτούς.
“Shama” ο νόμος περί παρεκκλίσεως από το θαλάσσιο δίκαιο
Η επίδραση του νόμου αυτού που υιοθετήθηκε από το βασιλιά της Κιλικίας το 1184 μ.Χ., υπήρξε καταλυτική για την ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου. Ο νόμος αυτός υποχρέωνε την επιστροφή πλοίων και εμπορευμάτων στους ιδιοκτήτες τους και τη βοήθεια σε περίπτωση ναυαγίου στη θάλασσα του βασιλείου, κάτι που δεν ίσχυε για τις άλλες χώρες της Μεσογείου. Το 1201 υπεγράφη ειδική Συνθήκη μεταξύ του Βασιλείου της Κιλικίας, της Βενετίας και της Γένοβας «περί επιστροφής ναυαγισμένων πλοίων και εμπορευμάτων» στους ιδιοκτήτες τους. Ακόμη και μετά την κατάλυση του βασιλείου το 1375 οι αρμενικές αποικίες στη Μεσόγειο συνέχισαν να επιδίδονται στο θαλάσσιο εμπόριο.
Αρμενικές ναυτικές αποικίες
Σπουδαίες ναυτικές αποικί-ες δημιουργήθηκαν στην Ινδία (Μαντράς, Βομβάη, Καλκούτα), την Ολλανδία (Άμστερνταμ) και την Κριμαία. Αρμενικές επιγραφές και απεικονίσεις πλοίων στον καθεδρικό του Αγίου Μάρκου στη Βενετία και ένας αριθμός εμπορικών συμφωνιών και συνθηκών μαρτυρούν τις δραστηριότητες των αρμενίων εμπόρων στην περιοχή.
Χάρτες και εργαλεία
Ερευνώντας τα ναυτικά εργαλεία μαθαίνουμε πολλά για την ανάπτυξη της ναυτικής ιστορίας της Αρμενίας.
Στο Μαντεναταράν (Μουσείο Χειρογράφων και Ερευνών στο Ερεβάν) υπάρχουν αρχαίες περιγραφές που αφορούν τη χρήση του γνώμονα, του τεταρτοκυκλίου και του αστρολάβου*.
Ο αστρολάβος ήταν ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία της αρχαιότητας. Υπάρχουν τέσσερις γνωστοί αρμενικοί αστρολάβοι. Οι δύο είναι γραμμένοι στην αρμενική και οι δύο στην αραβική γλώσσα. Ο πρώτος είναι από τους πιο παλιούς που υπάρχουν στον κόσμο και ανάγεται στον 9ο αιώνα. Από τον δεύτερο σώθηκε μόνο ο χάρτης των άστρων και ανήκει στο 10ο μ.Χ. αιώνα. Περιέχει τα ονόματα δώδεκα ζωδιακών αστερισμών καθώς και τα ονόματα των δεκαεφτά λαμπρότερων αστεριών του βορείου ημισφαιρίου.
Ο τρίτος αστρολάβος του 15ου μ.Χ. αιώνα κατασκευάστηκε από τον αρμένιο φυσικό Αμιρντοβλάτ Αμασιατσί και σώζεται αυτούσιος σε ιδιωτική συλλογή.
Ο τελευταίος του 17ου μ.Χ. αιώνα κατασκευάστηκε από τον Γουγκάς Βαντετσί και βρίσκεται σήμερα στο Μουσείου του Αστροφυσικού Κέντρου Ερευνών στο Πιουραγκάν, στην Αρμενία.
*αστρολάβος –αστρονομικό όργανο που έδειχνε το γωνιαίο ύψος του πολικού αστέρα πάνω στον ορίζοντα..
Βαρτενί Κασαπιάν
Πηγή: armenika.gr