Menu

Γιατί η Τουρκία αρνείται την Αρμενική Γενοκτονία

Χρήστος Ιακώβου

Συμπληρώνονται 97 χρόνια από την γενοκτονία των Αρμενίων από τους Τούρκους.

Συμβολικώς, η 24η Απριλίου του 1915 θεωρείται η έναρξη της Αρμενικής Γενοκτονίας γιατί τότε οι Οθωμανικές αρχές συνέλαβαν την ηγεσία της αρμενικής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης και εκατοντάδες Αρμένιοι της Πόλης απαγχονίστηκαν. Η πράξη αυτή ήταν το πρώτο βήμα ενός συστηματικού σχεδίου που τέθηκε σε εφαρμογή από την Οθωμανική Αυτοκρατορία με σκοπό την εξόντωση των Αρμενίων πολιτών της αυτοκρατορίας μέσω της τακτικής του βίαιου εκτοπισμού και των εκκαθαρίσεων.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1960, η δεύτερη γενιά των Αρμενίων που επεβίωσαν της Γενοκτονίας άρχισε μία συντονισμένη προσπάθεια σε δύο κυρίως πεδία: στην συστηματική οργάνωση κάθε Απρίλιο ανοιχτών εκδηλώσεων, που δεν περιορίζονταν μόνο στους κύκλους των Αρμενίων, για τη Γενοκτονία και στην προβολή των ιστορικών τεκμηρίων της.

Η αντίδραση της Τουρκίας ήταν άμεση. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ολοκληρώθηκε ο εξοβελισμός από τα σχολικά βιβλία της χώρας της αρμενικής παρουσίας από την ιστορία της Μικράς Ασίας, ακόμη και της βυζαντινής περιόδου. Από την άλλη, γενικεύτηκε η ηρωοποίηση των Νεότουρκων που ενέχονταν στη Γενοκτονία, ιδιαίτερα του πρωτεργάτη της Ταλαάτ Πασά. Στο εξωτερικό οι τουρκικές αντιδράσεις απέβλεπαν στη ματαίωση του επίσημου χαρακτήρα των αρμενικών εκδηλώσεων του Απριλίου, ώστε να επανέλθουν στην προγενέστερη περιθωριοποίησή τους στον μικρόκοσμο των παροικιών. Έκτοτε το ζήτημα της τουρκικής ευθύνης αποτελεί την ουσία της τουρκικής άρνησης της Γενοκτονίας.

Το βασικό ερώτημα αυτού του ζητήματος είναι το εξής: υπάρχουν αποδείξεις ότι από πλευράς των Οθωμανικών αρχών υπήρξε πρόθεση και κεντρικός σχεδιασμός για συνολική ή μερική καταστροφή των Αρμενίων υπηκόων της αυτοκρατορίας; Η επίσημη τουρκική θέση είναι ότι ο θάνατος εκατοντάδων χιλιάδων Αρμενίων (οι τουρκικές εκτιμήσεις κυμαίνονται από 300.000 έως 600.000) ήταν ένα τραγικό αλλά μη σκόπιμο επακόλουθο του πολέμου. Το επιχείρημα αυτό στηρίζεται στον ισχυρισμό ότι οι οθωμανικές πηγές δεν περιέχουν στοιχεία που να υποδεικνύουν διατεταγμένη πολιτική συστηματικής εξαφάνισης. Πρόσφατες μελέτες από δυτικούς και Τούρκους (βλ. Τανέρ Ακσάμ) ερευνητές υποστηρίζουν το αντίθετο.

Οι έρευνες αυτές έχουν ένα στοιχείο που τις διαφοροποιούν ποιοτικά από τη συμβατική παράδοση της τουρκικής ιστοριογραφίας. Πρόκειται για την πρωτοφανή έως σήμερα χρήση οθωμανικού αρχειακού υλικού γύρω από το Αρμενικό Ζήτημα. Το νέο αρχειακό υλικό από τουρκικά στρατιωτικά και δικαστικά αρχεία, πρακτικά κοινοβουλίου, επιστολές και μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων, σε συνδυασμό πάντοτε με την ιστορική αφήγηση ανασυνθέτουν τη διαπλεκομένη ενορχήστρωση μεταξύ συντονισμένων τμημάτων του Οθωμανικού κράτους, του κυβερνώντος κόμματος των Νεοτούρκων, «Ένωση και Πρόοδος», καθώς επίσης και των στρατιωτικών δυνάμεων. Καταδεικνύεται ότι αυτό που συνέβη στους Αρμενίους ήταν μια κεντρικά και επίσημα σχεδιασμένη επιχείρηση εξολόθρευσής τους.

Η αποδοχή αυτού του συμπεράσματος είναι εκ των πραγμάτων και ριζοσπαστική και αναθεωρητική για τη συμβατική  ιστοριογραφία της σύγχρονης Τουρκίας. Η ουσία του συμπεράσματος είναι σαφής ότι δηλαδή οι σφαγές των χριστιανών και η αρμενική γενοκτονία απετέλεσαν τον καθοριστικό παράγοντα για την ανάδυση του τουρκικού εθνικού κράτους. Χωρίς τον συστηματικό σχεδιασμό και την αποτελεσματική εκτέλεση της γενοκτονίας από τους Νεότουρκους οι οποίοι, στη συνέχεια, και υπό την ηγεσία του Κεμάλ Ατατούρκ οργάνωσαν την αντίσταση στην Ανατολία, ο τελευταίος δεν θα είχε τη δυνατότητα να οικοδομήσει το τουρκικό εθνικό κράτος. Οι Νεότουρκοι ιδρυτές του τουρκικού κράτους δημιούργησαν με αυτό τον τρόπο μία εύπορη τάξη που ιδιοποιήθηκε τα πλούτη και τις περιουσίες των Αρμενίων. Οι περιουσίες αυτές είχαν δημευτεί από τους Νεότουρκους με διάταγμα του 1915 ως δήθεν «εγκαταλελειμμένες». Το διάταγμα του 1915 επανέφεραν οι κεμαλιστές το 1922, όταν είχαν πλέον επικρατήσει.

Η Τουρκία, για ένα αιώνα σχεδόν, κατέφερε να αποφύγει την ανάληψη της ευθύνης, υποδεικνύοντας τα αντικρουόμενα συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων στην περιοχή, τις προτεραιότητες του αναδυομένου τουρκικού εθνικού κινήματος και τις ανεπαρκείς απόπειρες της διεθνούς κοινότητας να οδηγήσει τους δράστες στη δικαιοσύνη.

Η σημερινή Τουρκία δεν μπορεί εύκολα να συμφιλιωθεί ψυχολογικά με το ζήτημα της Αρμενικής Γενοκτονίας. Πιστεύω ότι ο ψυχολογικός παράγοντας ενισχύει τις δυσκολίες μίας ειλικρινούς ιστορικής επισκόπησης στην Τουρκία και ως εκ τούτου η τουρκική κοινωνία δείχνει απρόθυμη να εξετάσει το παρελθόν της. Στην επικρατούσα κουλτούρα, όχι μόνον η γενοκτονία των Αρμενίων αλλά μεγάλο μέρος της πρόσφατης ιστορίας της Τουρκίας παραδίδεται στη σιωπή – δύο παραδείγματα είναι το κουρδικό και ο ρόλος του στρατού. Η μεταρρύθμιση του 1928 που άλλαξε την τουρκική γραφή από αραβικά σε λατινικά στοιχεία ενέτεινε το πρόβλημα. Η Τουρκία είναι μία κοινωνία που δεν μπορεί να διαβάσει τις ίδιες της τις εφημερίδες, τις επιστολές και τα ημερολόγια εάν αυτά γράφτηκαν πριν από το 1928. Δεν έχει πρόσβαση σε οτιδήποτε συνέβη πριν από εκείνη την ημερομηνία. Το αποτέλεσμα είναι η σύγχρονη Τουρκία να εξαρτάται πλήρως από την ιστορία όπως την έχει καθορίσει και συγγράψει το κράτος. Και, βεβαίως, για το κράτος διακυβεύονται πολλά αναφορικά με τον τρόπο που παρουσιάζεται η ιστορία, ιδιαιτέρως όταν αυτή αφορά την ίδια του την νομιμότητα. Ενόψει αυτών, είναι εμφανές γιατί η τουρκική κοινωνία έχει παραδώσει τη γενοκτονία των Αρμενίων στη λήθη και την άρνηση.

Σήμερα στην Τουρκία υπάρχουν δύο αφηγήσεις και δύο ιστοριογραφικές προσεγγίσεις για την μεταβατική περίοδο από την Οθωμανική αυτοκρατορία στην Κεμαλική Τουρκία. Από τη μια, υπάρχει η ιστορία της αυτοκρατορίας που διαμελίζεται από τις Μεγάλες Ευρωπαϊκές Δυνάμεις μέσω μιας προσχεδιασμένης διαδικασίας. Η εκδοχή αυτή βοήθησε να δημιουργηθεί μία ισχυρή αίσθηση σύγκρουσης με τη Δύση για την επιβίωση του τουρκικού έθνους, δημιουργώντας έντονα αντιδυτικά αισθήματα και καχυποψία, ιδιαιτέρως ανάμεσα στην κυρίαρχη ελίτ, τα οποία διατηρούνται μέχρι σήμερα. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η ιστορία των διώξεων των σφαγών και της εξόντωσης διαφορετικών θρησκευτικών και εθνικών ομάδων, στα πλαίσια των οποίων συνετελέσθη η Αρμενική Γενοκτονία.

*Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Μελετών (ΚΥΚΕΜ)

 

 

Πηγή: sigmalive.com

Διαβάστε περισσότερα...

Γενοκτονία των Αρμενίων: Η κτηνωδία που αρνούνται οι Τούρκοι

Στις 24 Απριλίου 1915, οι οθωμανικές αρχές της Κωνσταντινούπολης συλλαμβάνουν 300 εξέχοντα μέλη της αρμενικής κοινότητας της Πόλης τα οποία εκτοπίζονται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης κοντά στην Άγκυρα. Eίναι το σημείο εκκίνησης ενός από τα πιο φρικτά εγκλήματα που διαπράχθηκαν στη σύγχρονη Ιστορία- της Γενοκτονίας των Αρμενίων.

Βρισκόμαστε στο δεύτερο έτος του Μεγάλου Πολέμου. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία πνέει τα λοίσθια και σε μια ύστατη προσπάθεια να βρεθεί στο κέντρο των εξελίξεων συμμαχεί με τις Κεντρικές Δυνάμεις τις οποίες αποτελούν τότε η Γερμανία, η Αυστροουγγαρία και η Ιταλία.

Η πάλαι ποτέ κραταιά Αυτοκρατορία των Σουλτάνων είναι σκιά του εαυτού της. Η επανάσταση των Νεοτούρκων του 1908 προσπαθεί να δώσει ένα αέρα ανανέωσης προβάλλοντας τον εκτουρκισμό της Αυτοκρατορίας σαν απάντηση στις εθνικές επαναστάσεις που από τη δεκαετία του 1820 και μετά συνεχώς της στερούν εδάφη τόσο στα Βαλκάνια όσο και στην Εγγύς Ανατολή.

Τα ηνία της διακυβέρνησης έχει αναλάβει η τριανδρία των Ταλαάτ Πασά, Εμβέρ Πασά και Τζεμάλ Πασά. Οι δύο τελευταίοι θεωρούν πως η παρουσία των Αρμενίων και εν γένει των χριστιανικών πληθυσμών δημιουργεί πρόβλημα στην τουρκοποίηση της Μικράς Ασίας και στα σχέδια του παντουρανισμού, δηλαδή της δημιουργίας ενός υπερκράτους στο οποίο θα ανήκουν όλες οι τουρκικές φυλές.

Λίγες μέρες πριν τον εκτοπισμό των Αρμενίων της Πόλης, ο Τζεβτέτ Μπεης, ζητά από την πόλη Βαν 4.000 άνδρες προκειμένου να αποσταλλούν στο μέτωπο. Οι Αρμένιοι καταλαβαίνουν ότι η κίνηση αυτή έχει σκοπό την απομάκρυνση των ανδρών εκείνων που μπορούν να φέρουν όπλα, αφήνοντας έτσι απροστάτευτους τους αμάχους. Έτσι, προσφέρουν 500 άτομα και χρήματα για να κερδίσουν χρόνο, όμως ο Τζεβτέτ τους κατηγορεί ως επαναστάτες και προειδοποιεί πως αν πέσει έστω και μια σφαίρα θα αφανίσει κάθε χριστιανό της περιοχής.

Η καχυποψία των δύο πλευρών ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής. Από την έναρξη του Πολέμου, οι Τούρκοι κατηγορούσαν τους Αρμένιους ως συνεργάτες των Ρώσων, ενώ από τον Φεβρουάριο του 1915 με εντολή του Ενβέρ Πασά οι χριστιανικοί πληθυσμοί αποστρατεύονται και οδηγούνται για καταναγκαστικά έργα στα διαβόητα «τάγματα εργασίας» (amele taburlari). Ωστόσο, όσοι κλήθηκαν να «υπηρετήσουν» σε αυτά ήταν γνωστό ότι δεν θα έβλεπαν τους δικούς τους ξανά, αφού υπήρχαν διάχυτες φήμες ότι τα εν λόγω τάγματα δεν είχαν προορισμό άλλο από την εξόντωση.

Στις 20 Απριλίου 1915, μια Αρμένια παρενοχλείται από Οθωμανούς στρατιώτες. Στην προσπάθεια να την προστατέψουν, δύο Αρμένιοι σκοτώνονται από τις αρχές. Σύντομα αρχίζει η πολιορκία της πόλης από τις δυνάμεις του Τζεβτέτ. Οι Αρμένιοι αντιστέκονται σθεναρά και χάρη στη σωτήρια παρέμβαση του Ρώσου στρατηγού Γιουντένιτς σώζονται. Αυτό ήταν και το πρελούδιο της εξόντωσης, αφού πλέον η τριανδρία των Νεοτούρκων ήταν πεπεισμένη πως οι Αρμένιοι έπρεπε να εκδιωχθούν από την Ανατολία και να οδηγηθούν στην έρημο της Συρίας.

Το σχέδιο ενορχηστρώνεται με ακρίβεια στην Κωνσταντινούπολη. Διαδίδεται πως οι Αρμένιοι έχουν συμμαχήσει με τον εχθρό και σκοπεύουν να εξεγερθούν προκειμένου να ανοίξουν τα Δαρδανέλλια. Τελικώς η σύλληψη αποφασίζεται για τις 24 Απριλίου, μια ημέρα πριν οι Σύμμαχοι αποβιβαστούν στην Καλλίπολη.

Τον Μάιο του ίδιου έτους, ψηφίζεται ο νόμος περί αναγκαστικών εκτοπίσεων, σύμφωνα με τον οποίο κάθε Οθωμανός υπήκοος ο οποίος θεωρείτο απειλή για την εθνική ασφάλεια έπρεπε να μεταφερθεί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Τον νόμο αυτό θα συνοδεύσει ένας δεύτερος που θα αφορά την κατάσχεση των περιουσιών των Αρμενίων που εγκατέλειπαν τις εστίες τους.

Οι δρόμοι του θανάτου προς τη Συρία δεν έμειναν απαρατήρητοι από τη Δύση. Οι New York Times σε καθημερινή βάση μετέδιδαν πληροφορίες για «σχεδιασμένη επιχείρηση εξόντωσης των Αρμενίων» και περιέγραφαν εκατόμβες θυμάτων στους δρόμους προς τη Συρία και τον ποταμό Ευφράτη.

Στις 24 Μαίου οι Σύμμαχοι με κοινή διακοίνωση προειδοποιούν την Πύλη ότι έχουν γνώση για τις δολοφονίες και τα εγκλήματα που διαπράττονται εναντίον των Αρμενίων και πως η οθωμανική ηγεσία θα θεωρηθεί ως μόνη υπεύθυνη για τα εγκλήματα αυτά.

«Είναι φυσικό οι θάνατοι να προέρχονται από την πείνα και τις ασθένειες σε συνδυασμό με την σκληρή μεταχείριση από τις αρχές που τους αναγκάζουν σε πορείες στην έρημο σαν τα σκλαβοπάζαρα. Καταλύματα υπάρχουν μόνο για όσους μπορούν να δωροδοκήσουν τους αξιωματικούς» αναφέρει το δημοσίευμα των New York Times στις 8 Αυγούστου 1916.

Ακόμη και οι Γερμανοί σύμμαχοι των Οθωμανών, που βρίσκονταν στην περιοχή για την κατασκευή του σιδηροδρόμου Κωνσταντινούπολης-Βαγδάτης δεν έκρυβαν τον αποτροπιασμό τους για το έγκλημα που λάμβανε χώρα. Μάλιστα ο Φραντζ Γκούντερ, αντιπρόσωπος της Deutsche Bank απέστειλε φωτογραφίες στο Βερολίνο αναφέροντας πως είναι «φρικτό να πρέπει να μένει κανείς σιωπηλός μπροστά σε αυτό το κτηνώδες έγκλημα».

Ενδιαφέρουσα είναι η αναφορά του Ουίνστον Τσώρτσιλ ο οποίος κάνει λόγο για «διοικητικό ολοκαύτωμα», κάνοντας χρήση του όρου τρεις δεκαετίες πριν τη ναζιστική θηριωδία, αναφερόμενος σε οργανωμένο σχέδιο εξόντωσης των χριστιανικών πληθυσμών της Μικράς Ασίας.

Τα στρατόπεδα συγκέντρωσης βρίσκονταν κοντά στα σημερινά σύνορα της Τουρκίας με τη Συρία και το Ιράκ και υπολογίζονται σε 25, υπό τη διοίκηση του Σουκρού Καγιά. Αυτά ήταν ο ένας τρόπος αφανισμού των Αρμενίων. Στον Πόντο, οι Τούρκοι τους στοίβαζαν σε βάρκες και τους έπνιγαν στα ανοικτά της Σαμψούντας και της Τραπεζούντας, ενώ πιο «αποδοτικός μέθοδος» σύμφωνα με τον Χασάν Μαρούφ, που ήταν τότε αξιωματικός του οθωμανικού στρατού ήταν οι μαζικοί εμπρησμοί.

Στις δίκες της Τραπεζούντας το 1918, οπότε και οι Νεότουρκοι δικάστηκαν για τη συμμετοχή της Αυτοκρατορίας στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Μαρούφ αναφέρει στη 12σέλιδη κατάθεσή του ότι Τούρκοι αιχμάλωτοι τρελάθηκαν στη θέα των συγκεντρωμένων Αρμενίων που καίγονταν ζωντανοί ενώ είπαν στους Ρώσους πως η οσμή της καμμένης ανθρώπινης σάρκας ήταν στον αέρα για πολλές μέρες. Μόνο ο Εϊτάν Μπελκίντ, που ήταν επίσης αξιωματικός παραδέχθηκε πως είδε 5.000 Αρμένιους να καίγονται ζωντανοί.

Ωστόσο η πιο αποτρόπαιη από όλες τις μεθόδους που εφάρμοσαν οι οθωμανικές Αρχές για να αφανίσουν τους Αρμένιους ήταν τα τοξικά αέρια και τα φάρμακα. Στις δίκες της Τραπεζούντας αναφέρεται πως ο δρ. Σαίμπ χορηγούσε μορφίνη σε παιδιά ενώ δύο γιατροί, ο δρ. Φουάντ και ο δρ. Αντνάν κατέθεσαν για τουλάχιστον δύο περιπτώσεις σχολείων όπου συγκεντρώθηκαν παιδιά τα οποία εξοντώθηκαν με χρήση τοξικών αερίων.

Έναν αιώνα αργότερα, ο συνολικός αριθμός των θυμάτων της τουρκικής θηριωδίας δεν είναι ακόμη σαφής, ωστόσο υπάρχει γενική συμφωνία των επιστημόνων ότι τα θύματα της Γενοκτονίας των Αρμενίων ήταν τουλάχιστον 500.000 για την περίοδο 1914-1918, με τις δυτικές παραπομπές και πηγές να κάνουν λόγο για αριθμό θυμάτων που βρίκεται μεταξύ 600.000 και 1,5 εκατομμυρίου.

Μαζί με τους ανθρώπους, θύμα της τουρκικής μανίας ήταν και ο πολιτισμός των Αρμενίων, καθώς το 1974 η UNESCO υπολόγιζε πως από τα 913 ιστορικά κτίρια των Αρμενίων στην Τουρκία, τα 464 είχαν καταστραφεί ολοσχερώς, 252 βρίσκονταν σε ερειπώδη κατάσταση ενώ 197 χρειάζονταν άμεσα επισκευές.

Ήταν Γενοκτονία;

Η θέση της Τουρκίας, που αποτελεί διάδοχο κράτος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, είναι ότι ο όρος «γενοκτονία» είναι αδόκιμος και ισχυρίζεται πως οι εκτοπισμοί ήταν αποτέλεσμα των συνθηκών του Πολέμου και της συνεργασίας των Αρμενίων με τους Ρώσους. Επιπλέον, η Άγκυρα θεωρεί αναχρονισμό το να χρησιμοποιείται ένας όρος που δημιουργήθηκε για να περιγράψει το Ολοκαύτωμα για ένα γεγονός που έγινε 30 χρόνια νωρίτερα.

Ωστόσο, η αμηχανία με την οποία η Τουρκία αντιμετωπίζει το ζήτημα της Γενοκτονίας των Αρμενίων υποδηλώνει έμμεση παραδοχή της ενοχής της. Είναι παράλογο να αρνείται τη χρήση του όρου «γενοκτονία» τη στιγμή που από τα αρχεία της εποχής και τις καταθέσεις των πρωταγωνιστών, προκύπτει ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία σχεδίασε και εκτέλεσε ένα οργανωμένο πρόγραμμα εξόντωσης των χριστιανικών πληθυσμών (Αρμένιοι, Έλληνες, Χαλδαίοι, Ασσύριοι) στα πλαίσια τόσο του εκτουρκισμού της Ανατολίας, όσο και των στρατηγικών αναγκών της χώρας στα πλαίσια του Μεγάλου Πολέμου.

Ένα αιώνα αργότερα, η Τουρκία σε συνεργασία με τη Δύση συνεχίζει να διαπράττει γενοκτονία, αυτή τη φορά στο επίπεδο της μνήμης. Αρνείται κατηγορηματικά την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Αρμενίων γιατί ακόμα διακατέχεται από το «σύνδρομο των Σεβρών», δηλαδή την πεποίθηση ότι υπάρχει οργανωμένο σχέδιο διαμελισμού της.

Για εμάς τους Έλληνες που η πορεία με τους Αρμένιους ήταν κοινή, πρέπει να παραδειγματιστούμε από τον τρόπο με τον οποίο προώθησαν το δίκαιο αίτημά τους στη διεθνή κοινότητα για να αναγνωριστεί αυτό το φρικτό γεγονός που ξεκίνησε στα τέλη του 19ου αιώνα για να κορυφωθεί την περίοδο 1915-1918. Δυστυχώς η δική μας πλευρά ουδέποτε κινήθηκε σοβαρά για να αναδείξει το ζήτημα της Γενοκτονίας των Ποντίων αλλά και των άλλων ελληνόφωνων της Μικράς Ασίας εκείνη την περίοδο.

Ίσως γιατί δεν καταλάβαμε πως οι μέρες μνήμης και η αναγνώριση μιας Γενοκτονίας δεν γίνονται για να παίζονται φτηνά πολιτικά παιχνίδια μεταξύ των χωρών, ούτε για να αναζοπυρώνουν το μίσος μεταξύ των λαών. Γίνονται για να διατηρούμε στη συλλογική μνήμη το που μπορεί να φτάσει η ανθρώπινη θηριωδία όταν θέλει να κυνηγήσει τον «άλλο», εκείνον που διαφέρει σε γλώσσα, ήθη, θρησκεία και πολιτισμό.

Μια μέρα σαν κι αυτή το σύνθημα πρέπει να είναι αυτό που φώναζαν οι ίδιοι οι Τούρκοι, όταν δολοφονήθηκε από ακροδεξιούς, ο αρμενικής καταγωγής δημοσιογράφος Χραντ Ντικ: «Σήμερα, είμαστε όλοι Αρμένιοι».

 

Γιώργος Κοκκόλης

__________________

 Balakian, Peter (2003), The Burning Tigris: The Armenian Genocide and America's Response, New York: HarperCollins, ISBN 0-06-019840-0.

 Dadrian, Vahakn N (1995), The History of the Armenian Genocide: Ethnic Conflict from the Balkans to Anatolia to the Caucasus, Oxford: Berghahn Books,ISBN 1-57181-666-6.

 Dadrian, Vahakn N. "The Turkish Military Tribunal's Prosecution of the Authors of the Armenian Genocide: Four Major Court-Martial Series." Holocaust and Genocide Studies, 11(1), 1997, pp. 28–59.

 Marashlian, Levon (1991), Politics and Demography: Armenians, Turks, and Kurds in the Ottoman Empire, Cambridge, Massachusetts, USA: Zoryan Institute.

Walker, Christopher J, "World War I and the Armenian Genocide", The Armenian People from Ancient to Modern TimesII.

The Treatment of Armenians in the Ottoman Empire, 1915–1916: Documents Presented to Viscount Grey of Falloden by Viscount Bryce, James Bryce and Arnold Toynbee, Uncensored Edition. Ara Safarian (ed.) Princeton, New Jersey: Gomidas Institute, 2000.
 
 
 
Πηγή: efhmerida.gr
Διαβάστε περισσότερα...

Η Τουρκία για τις δηλώσεις Ομπάμα σχετικά με τη Γενοκτονία των Αρμενίων

Το τουρκικό ΥΠΕΞ εξέφρασε την Τρίτη  τη «βαθιά του λύπη» για τις δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, ο οποίος ζήτησε να υπάρξει «πλήρης αναγνώριση» της Αρμενικής Γενοκτονίας το 1915 επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, χαρακτηρίζοντάς τις διαστρέβλωση των ιστορικών γεγονότων.
Η Τουρκία θεωρεί «τη δήλωση, που διαστρεβλώνει τα ιστορικά γεγονότα, ως πολύ προβληματική ως προς όλες τις πλευρές της και εκφράζει την βαθιά της λύπη», τονίζει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο.
Σύμφωνα με το υπουργείο, οι δηλώσεις αυτές, οι οποίες δεν αντανακλούν «παρά μόνον μία άποψη», υπονομεύουν τις προσπάθειες για εξομάλυνση των σχέσεων ανάμεσα στην Τουρκία και την Αρμενία.
«Θα αναμέναμε από έναν σημαντικό σύμμαχο όπως οι ΗΠΑ να μην επιδεινώνει το πρόβλημα, υιοθετώντας μία προσέγγιση που θα έβλαπτε τις τουρκοαρμενικές σχέσεις, αλλά απεναντίας να συμβάλει σε μία λύση κατά τρόπον εποικοδομητικό», αναφέρει το τουρκικό υπουργείο.
Πηγή: on-news.gr
Διαβάστε περισσότερα...

Ο Ομπάμα ζητά να αναγνωρισθεί η Γενοκτονία των Αρμενίων

Ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα τίμησε σήμερα τη μνήμη της Σφαγής των Αρμενίων, στις αρχές του περασμένου αιώνα, ζητώντας μία «πλήρη, ειλικρινή και δίκαια αναγνώριση των γεγονότων».
Καταγγέλλοντας την Γενοκτονία των Αρμενίων, από την Οθωμανική Τουρκία, ως μία από τις «απεχθέστερες ωμότητες του 20ου αιώνα», ο Ομπάμα απέφυγε να χρησιμοποιήσει τον όρο ‘γενοκτονία’, αλλά κάλεσε διαρρήδην την Τουρκία να παραδεχθεί τον ρόλο που είχε διαδραματίσει.

«Έχω κατ’ επανάληψη εκφράσει την άποψή μου για όσα διαπράχθηκαν το 1915.
Η άποψή μου για το ιστορικό γεγονός καθαυτό δεν έχει μεταβληθεί», τόνισε ο Ομπάμα στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Λευκός Οίκος για την 97η επέτειο της Σφαγής.

«Μία πλήρης, ειλικρινής και δίκαια αναγνώριση των γεγονότων θα είναι συμφέρουσα για όλους μας.
Δεν μπορούμε να βαδίσουμε μπροστά εάν δεν λάβουμε υπ’ όψη τα γεγονότα που εξελίχθηκαν κατά το παρελθόν», τονίζει ο Ομπάμα στο κείμενό του.
Πηγή: on-news.gr
Διαβάστε περισσότερα...

Συγκινητική η εκδήλωση μνήμης για την γενοκτονία των Αρμενίων στην Αλεξανδρούπολη

Συγκλονιστική και συγκινητική ήταν η εκδήλωση μνήμης που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 22/4 στην Αλεξανδρούπολη, για την 97η επέτειο της γενοκτονίας των Αρμενίων.


Το Δημοτικό θέατρο ήταν γεμάτο από τα μέλη της πολυπληθούς Αρμενικής κοινότητας και όχι μόνο. Η όλη οργάνωση ήταν άψογη και αξίζουν συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν για την προετοιμασία της. Στο πρώτο μέρος, μετά τον εναρκτήριο λόγο της εκπροσώπου της Αρμενικής Κοινότητας κυρίας Αρμενουχή Κουρμπανιάν, ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον Πρόξενο της Αρμενίας Μαράμπ Μελικιάν και από τον Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης Ευάγγελο Λαμπάκη. Ο Δήμαρχος που τίμησε με την παρουσία του την εκδήλωση, όπως και οι πρώην Δήμαρχοι Κουκουράβας και Γιοφτσίδης, επεσήμανε την αδερφική σχέση με την Αρμενική κοινότητα που είχε διαρκή και δυναμική παρουσία στην μικρή ιστορία της νεαρής πόλης. Στην κεντρική ομιλία ο ιστορικός ερευνητής Dr Βλάσης Αγτζίδης αναφέρθηκε με γλαφυρό τρόπο στο Χριστιανικό Ολοκαύτωμα στην Ανατολή που ξεκίνησε με τους διωγμούς των Ελλήνων της Ανατολικής Θράκης και συνεχίστηκε με την γενοκτονία των Αρμενίων, την γενοκτονία των Ποντίων και ολοκληρώθηκε με την σφαγή στην προβλήτα της Σμύρνης. Ο ομιλητής δεν δίστασε να αναφερθεί και στον γερμανικό παράγοντα που με την ιδιότητα του συμμάχου και συμβούλου των Νεότουρκων, έπαιξε τον μοιραίο ίσως ρόλο. Κλείνοντας, αφού ανέφερε σειρά χαρακτηριστικών παραδειγμάτων από τον Λένιν μέχρι τον Μεταξά, τον Βενιζέλο και την σημερινή κυβέρνηση της Αρμενίας, επεσήμανε ότι οι λαοί και οι εθνότητες θα πρέπει να δράσουν με τις δικές τους δυνάμεις και να μην εμπιστεύονται την δικαίωση τους στα κράτη!


Στο δεύτερο μέρος ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Χαμαζγκαϊν» παρουσίασε ένα καταπληκτικό πρόγραμμα που περιλάμβανε εκτελέσεις μουσικών κομματιών με παραδοσιακά όργανα, απαγγελίες, ερμηνείες παράλληλα με προβολή εικόνων και αποσπασμάτων ντοκιμαντέρ. Όλοι οι συντελεστές ήταν εξαίρετοι και το κοινό με δυσκολία συγκρατήθηκε να μην χειροκροτήσει ενδιάμεσα, όπως ζητήθηκε. Συγκινητική ήταν η σκηνή όπου μικρά παιδιά του Αρμενικού σχολείου «Νταρονιάν» απέθεσαν κεράκια και λουλούδια στο μνημείο που στήθηκε στη σκηνή, υπό τους ήχους της συγκλονιστικής ερμηνείας του Ντάνιελ Ντέκερ. Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με όλο τον κόσμο όρθιο να τραγουδά τους εθνικούς ύμνους της Αρμενίας και της Ελλάδας.

Ακολούθησε πορεία προς την Αρμενική εκκλησία της Αλεξανδρούπολης όπου έγινε κατάθεση στεφάνων και λουλουδιών από επισήμους και κοινό, στο μνημείο-σταυρό «Χατσκάρ» που βρίσκεται στην αυλή και είναι αφιερωμένο στην γενοκτονία και στον πρόσφατα δολοφονημένο Τούρκο δημοσιογράφο Χραντ Ντινκ, ενώ η όλη εκδήλωση ολοκληρώθηκε σε όμορφο κλίμα με τέλεση δοξολογίας.
Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε φωτογραφίες απο την εκδήλωση.
Πηγή: tharkinews.gr
Διαβάστε περισσότερα...

Al Jazeera to air Turkish filmmakers’ documentary on Genocide

A documentary dedicated to the Armenian Genocide will be broadcast by the Al Jazeera TV channel later today, tert.am informs.
The film, which lasts 48 minutes. was produced by the Sencer Film company. It is based on fact series recounted by Armenian and US historians. The English version of the movie will go on air in 10 days.
“Numerous books, films and documentary evidence on Genocide followed 1915. The Armenians and the West called it Genocide. Some have recognized it, others have even adopted laws criminalizing the fact,” Radikal reported.
Speaking to the paper, Turkish director Ramazan Mut characterized the movie as unprecedented work that surpasses even the Turkish propaganda.
“Both sides present their viewpoints in this movie, and we together try to find the answer to ‘’what happened in 1915?’ We leave reasoning to the reader,” he was quoted as saying.
The film also includes a footage by Hrant Dink, the assassinated editor-in-chief of the Armenian-Turkish weekly Agos, who makes calls on both sides.
“We – the Armenians and Turks – are now two sick nations. The Armenians are suffering from big traumas, the Turks – from the dual personality syndrome. But who is going to heal us? Is it the French or the US Senate? Who will give a prescription, and who is our doctor? The Armenians are the doctors of Turks, and the Turks are the doctors of the Armenians. There’s no other doctor or prescription apart from us,” Dink said in the film, considering dialogue the only possible way to solve the existing problems.
Διαβάστε περισσότερα...

ΕΕ προς Τουρκία: «Οι σκελετοί ανήκουν σε Έλληνες και Ελληνοκύπριους αιχμαλώτους;»

Η ανεύρεση 38 σκελετών στις φυλακές του Ντιγιαρμπακίρ στην ΝΑ Τουρκία για τους οποίους υπάρχει το σοβαρό ενδεχόμενο να ανήκουν σε Έλληνες και Ελληνοκύπριους αγνοούμενους του Αττίλα, καθώς δεν ανήκουν ούτε σε Κούρδους, ούτε σε Τούρκους, προκαλεί σοβαρό πονοκέφαλο στην Τουρκία, καθ’ότι θα πρέπει να λογοδοτήσει στις Ευρωπαϊκές Αρχές για το που, το πως και το γιατί.

Κοινώς η Τουρκία θα πρέπει να βρει ισχυρό «άλλοθι» για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Εμείς γνωρίζουμε τι συνέβη στους αγνοούμενους της Κύπρου καιρός έιναι να το μάθει και η Ευρώπη. Ολοι έχουν «σκελετούς στη ντουλάπα τους» η Τουρκία τους έχει στις φυλακές της.

Για το θέμα ζήτησε περισσότερες πληροφορίες και διερεύνηση του θέματος που προέκυψε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Έλμαρ Μπορκ με επιστολή που απέστειλε προς τον Μόνιμο Αντιπρόσωπο της Τουρκίας στις Βρυξέλλες Σελίμ Γιενέλ.

Το θέμα ανακινήθηκε κατόπιν παρέμβασης της Ευρωβουλευτού του ΔΗΣΥ και του ΕΛΚ Ελένης Θεοχάρους.

Πιο συγκεκριμένα ο E. Μπροκ ζητά από τον Τούρκο Μόνιμο Αντιπρόσωπο:

1. Διερεύνηση συνθηκών θανάτου,

2. Καταγωγή των νεκρών,

3. Πληροφορίες για τις έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ο Μπροκ αναφέρει στην επιστολή του ότι, η E. Θεοχάρους εξέφρασε ενώπιον της Επιτροπής Εξωτερικών την ανησυχία της πως οι σκελετοί μπορεί να ανήκουν σε Ελληνοκύπριους, αφού περισσότεροι από 200 αιχμάλωτοι πολέμου είχαν μεταφερθεί στις εν λόγω φυλακές μετά την εισβολή του 1974 στην Κύπρο. Η E. Θεοχάρους, επισήμανε ο E. Μπροκ, εξέφρασε την κατεπείγουσα σημασία της συλλογής περισσοτέρων πληροφοριών επί του θέματος.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ζητά από τον Τούρκο Μόνιμο Αντιπρόσωπο τις καλές του υπηρεσίες, έτσι ώστε να έρθει σε επαφή με τις αρμόδιες Αρχές της χώρας του και να διασφαλίσει την έγκαιρη και αξιόπιστη μεταφορά πληροφοριών για το θέμα των 38 σκελετών στις φυλακές του Ντιάρ Μπακίρ. Σύμφωνα με τον E. Μπροκ οι πληροφορίες αυτές αφορούν στις συνθήκες θανάτου των φυλακισμένων, στην καταγωγή τους και στις εν εξελίξει επί του θέματος έρευνες.

Nα σημειωθεί ότι την σοκαριστική πληροφορία είχε μετέφερει στο Ευρωκοινοβούλιο, η Ευρωβουλευτής Ελένη Θεοχάρους πρό μηνός και η ανακάλυψη αυτή προκάλεσε περισσότερα ερωτηματικά όταν μετά από εξετάσεις DNA αποκαλύφτηκε ότι οι σκελετοί αυτοί δεν ανήκαν ούτε σε Τούρκους αλλά ούτε και σε Κούρδους.

 

 

Πηγή: on-news.gr

Διαβάστε περισσότερα...
Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε Cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγησή σας σε αυτόν, αποδέχεστε αυτομάτως τη χρήση των cookies. Περισσότερα...

Πολιτική Απορρήτου - Όροι Χρήσης - Περιορισμός Ευθύνης - Επικοινωνία Σχετικά με Προσωπικά Δεδομένα
Αποδέχομαι