Menu

Αρμενική κοινότητα και θρησκεία

Με βάση τις επιγραφές που υπάρχουν στα μνημεία των δύο παλιών νεκροταφείων της Κομοτηνής υπολογίζεται ως πρώτος χρόνος εμφάνισης και παρουσίας των Αρμενίων στην Κομοτηνή το 1800.

Ήταν έμποροι οι περισσότεροι, κατοικούσαν συγκεντρωμένοι στο ανατολικό τμήμα της πόλης και είχαν σχολείο και εκκλησία. Οι πιο πολλοί Αρμένιοι της Κομοτηνής ήταν έμποροι μεταξιού, καπνού, βαμβακιού αλλά και χρυσοχόοι. Πολλοί από αυτούς έγιναν κρατικοί υπάλληλοι. Οι πρώτες χριστιανικές εστίες μεταξύ των Αρμενίων χρονολογούνται ήδη από το 2ο αιώνα μ.Χ., αλλά ο ουσιαστικός προσηλυτισμός τους υπήρξε έργο του Αγίου Γρηγορίου του Φωτιστή στις αρχές του 4ου αι. μ.Χ. Η Αρμενία δέχτηκε το Χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία το 301 μ.Χ. και ήταν το πρώτο έθνος που έκανε το βήμα αυτό.

Έτσι οι Αρμένιοι όλου του κόσμου το έτος 2001 θα γιορτάσουν τα 1700 χρόνια της χριστιανικής ιστορίας τους. Από τον 6ο αι. μ.Χ. η Αρμενική Εκκλησία αναδείχτηκε ανεξάρτητη και απέρριψε τους δογματικούς όρους της συνόδου της Χαλκηδόνας. Ο πατροπαράδοτος τρόπος λατρείας των Αρμενίων είναι ένας μετριοπαθής μονοφυσιτισμός. Σύμφωνα με αυτόν ο Χριστός είχε μόνο μία φύση, τη θεία, που απορρόφησε την ανθρώπινη ως ασθενέστερη που ήταν. Οι Αρμένιοι της Κομοτηνής, όμως, είναι Χριστιανικοί Ορθόδοξοι με λίγες μόνο διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα, τα Χριστούγεννα τα γιορτάζουν στις 6 Ιανουαρίου, όπως έκαναν οι πρώτοι χριστιανοί. Οι περισσότερες υπόλοιπες γιορτές τους συμπίπτουν με αυτές των ορθοδόξων Χριστιανών. Κέντρο της λατρείας τους είναι ο σταυρός και ως οπαδοί της Εικονομαχίας δεν τοποθετούν εικόνες στις εκκλησίες τους ή τοποθετούν λίγες και αυτές σε ψηλά σημεία έτσι, ώστε κανένα χέρι και κανένα στόμα να μην μπορεί να τις φτάσεις. Οι ναοί τους, γενικά, παρουσιάζουν εξωτερική λιτότητα με λίγα και στενά παράθυρα και πόρτες. Το Αρμενικό λειτουργικό μέλος έτσι όπως εκτελείται σήμερα αποτελείται από περίτεχνες μελωδίες, μεγάλη ποικιλία στους ρυθμούς με διαστήματα ασυνήθη στην Ευρωπαϊκή μουσική.

Η κατεξοχήν Αρμενική Λειτουργία είναι η λεγόμενη του Αγίου Αθανασίου και έχει στοιχεία βυζαντινά και αντιοχιανά. Η διοίκηση της Αρμενικής Εκκλησίας συγκροτείται γύρω από δύο καθολικάτα (του Ετσμιατζίν στην πρώην Σοβιετική Αρμενία και της Κιλικίας) και δύο πατριαρχεία (της Κωνσταντινούπολης και των Ιεροσολύμων). Ο Καθολικός του Ετσμιατζίν τιτλοφορείται "Δούλος του Θεού" και ο Πατριάρχης "υπέρτατος και καθολικός απάντων των Αρμενίων" και έχει τα πρεσβεία της τιμής.

Η Ελλαδική Εκκλησία έχει άριστες σχέσεις με την Αρμενική και τη στηρίζει με κάθε τρόπο σε όλες της τις προσπάθειες.
Γενικά, η Ορθόδοξη Εκκλησία σέβεται κάθε άλλο χριστιανικό δόγμα αλλά και κάθε άλλη θρησκεία. Αυτό κυρίως φαίνεται σε περιοχές όπου συνυπάρχει με άλλες θρησκείες, όπως στη Θράκη.

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

επιστροφή στην κορυφή

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε Cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγησή σας σε αυτόν, αποδέχεστε αυτομάτως τη χρήση των cookies. Περισσότερα...

Πολιτική Απορρήτου - Όροι Χρήσης - Περιορισμός Ευθύνης - Επικοινωνία Σχετικά με Προσωπικά Δεδομένα
Αποδέχομαι