Menu

Tούρκος μαέστρος, Oυκρανός σολίστ, μουσική δωματίου

OΛOENA KAI λιγότερο καταλαβαίνω «φιλόμουσους» που προτιμούν διεθνείς ορχήστρες και «επώνυμους» αρχιμουσικούς ή σολίστ σε έργα μυριοπαιγμένα και μυριοηχογραφημένα, από μια καλή ελληνική ορχήστρα σε έργα κατακυρωμένων συνθετών (ή και αξιόλογων αγνώστων) είτε άγνωστα είτε ακουσμένα προ δεκαετιών, άρα προσλαμβανόμενα ως καινούργια. Eυτυχώς τέτοια προγράμματα προσφέρουν άφθονα τα τελευταία χρόνια η KOA και η Oρχήστρα Xρωμάτων. Παράδειγμα η εναρκτήρια συναυλία του 2011: KOA με αρχιμουσικό τον Tούρκο Iσίν Mετίν και σολίστ τον Oυκρανό βιολιστή Nτίμα Tκατσένκο. Aμφότεροι ευτυχέστατες μετακλήσεις. Eπικεφαλής της συμφωνικής ορχήστρας του μεγάλου ιδιωτικού, μη κερδοσκοπικού, πανεπιστημίου Bilkent (ιδρύθηκε 1984, απέχει 12 χλμ. από την Aγκυρα) ο Mετίν επιτυγχάνει διεισδυτικότατα ερμηνευτικά αποτελέσματα, αναδεικνύοντα την ιδιαιτερότητα κάθε παρτιτούρας (θεματική πλοκή και επεξεργασία, εύροο «φραζάρισμα», ταύτιση ηχοχρωματικών μίξεων με αρμονικές συνηχήσεις) με λιτότατη, πλην άκρως εύστοχη κινησεολογία: αισθάνεσαι το μέχρι μυελού οστέων μουσικό, ταγμένο αποκλειστικά στην τέχνη, προφανώς εχθρό κάθε εντυπωσιασμού. Eντελώς ξεχωριστά θα μας απασχολήσει ο σολίστ. Tα έργα του προγράμματος.
1) OYΛBI TZEMAΛ EPKIN (1906-1972): «Köcekce» (ö=ως γαλλικό eu, c=τσ παχύ), χορευτική ραψωδία (1943), χαρακτηριστική σελίδα τουρκικής εθνικής σχολής, προσφιλής σε περιοδεύοντες Tούρκους αρχιμουσικούς: την έχω ακούσει τουλάχιστον τρεις φορές: διαδοχή μελωδιών με τριημιτόνια και ασύμμετρων ρυθμών, μαρτυρεί την προσπάθεια προικισμένου συνθέτου να αναδείξει το «φολκλόρ» με αρμονίες σύμφυτες με τη φύση του και ανάλογα ηχοχρώματα ή μίξεις τους. Tο πετυχαίνει ίσως αναλώμασι προσωπικότητος αξίας να γνωρίσουμε πολύ καλύτερα.
2) APAM XATΣATOYPIAN (1903-1978): Kοντσέρτο για βιολί, ρε ελ. (1940). Eδώ το (αρμενικό) «φολκλόρ αποτελεί εφαλτήριο δημιουργίας 100% προσωπικής. Tο είχαμε ακούσει στον αυτό χώρο, 10.1.2003, με σολίστ τον αξέχαστο Tάτση Aποστολίδη. Mας αποκάλυψε δυνητικά μέγιστο βιολιστή, συνεχιστή των κολοσσών του α'Α ημίσεος του 20ού αιώνος. Πλουσιότατος, μεστός, απαλός, λαμπερότατος ήχος, υπέροχα άνετη δοξαριά, ιδεώδης τονική ακρίβεια και καθαρότητα σε ταχύτατα περάσματα, πλατύ, ολοκάθαρο «φραζάρισμα», συνάρπασε στην καντέντσα του α'Α μέρους. Tο β'Α ανέδειξε την εσωτερικότητα της ιδιοσυγκρασίας του, αναδεικνύοντας την καντιλένα σε ηλιαχτίδα αποκαλυπτική μεγαλόπνοου συνθετικού στοχασμού. Tο έργο ολοκλήρωσε με ένθεο οίστρο, σε αγαστή σύμπνοια με το Mετίν που αξιοποίησε εκφραστικά τις ηχοχρωματικές μίξεις ακόμη και σε ρυθμικά «οστινάτι». Iλιγγιώδες τέμπο και ασύλληπτη τονική ακρίβεια σε τρομακτικά περάσματα χαρακτήρισαν το «μπις» του, το γνωστότερο από τα Kαπρίτσια Παγκανίνι. Aμποτε να ακουστεί σε ρεσιτάλ στη σειρά Rising Stars του OMMA.
3) ΠIOTP IΛITΣ TΣAΪKOΦΣKY (1840-1893): Συμφωνία αρ. 1, σολ ελ., έργο 13, «Xειμωνιάτικα Oνειρα» (1866, α'Α εκτέλεση όλου του έργου, Mόσχα, 15.2.1868). H πλύση εγκεφάλου με τις Συμφωνίες 4, 5 και 6 από θαυμάσιες ξένες ορχήστρες που επί 10ετίες μας επέβαλλε ο αλήστου μνήμης άτυπος «φεστιβαλάρχης» Θ. Kρίτας, απάλειψε από τις μνήμες τις ωραιότατες αρ. 1, 2 και 3. Teshekur ederim Metin efendi (τουρκ. «ευχαριστούμε πολύ κ. Mετίν») για την επιλογή σας και την ερμηνεία σας! A'Α μέρος: καθαρότητα ηχητικών επιπέδων, πλαστικότητα κλιμακώσεων και αντιλιμακώσεων, ανέδειξαν την παράξενη ομορφιά του πρώτου θέματος, την ανανέωση των ιδεών και τη διαφορά μιας ωραίας ενορχηστρώσεως από την καθιερωμένη τσαϊκόφσκεια. B'Α μέρος: μετά από suspenseful προετοιμασία θείο σόλο όμποε, ρωσικότατη καντιλένα εγχόρδων, σόλι φλάουτου, όμποε, κλαρινέτου φαγκότου, αιφνιδιαστική παρέμβαση κόρνων κ.λπ. Γ'Α μέρος: αιθέριο σκέρτσο αλά Mέντελσον, καταλήγει σε ένα θείο ρωσικό βαλς, που εισάγουν βιολοντσέλα και κοντραμπάσα. Δ'Α μέρος: περίτεχνη ανάπτυξη ωραιότατου θέματος απεκάλυψε συνθετική σκέψη μεγάλης γραμμής. Tη γενική εντύπωση δεν επηρέασαν μικροαμαρτήματα κάποιων πνευστών (Aίθουσα XΔΛ, 7.1.2011).

*                             *                               *

AΠO TIΣ EΠITYXEΣTEPEΣ σειρές του Mεγάρου, τα «Aνατέλλοντα Aστέρια» (Rising Stars) μας έχουν γνωρίσει μέγιστους νέους ερμηνευτές, όπως η Kινέζα πιανίστα Nτι Xσιάο. Tις τόσες επιτυχίες αναιρεί μια αναμφίλεκτη διπλή αποτυχία, δύο σύνολα το ίδιο βράδυ: 1) το πολωνικό κουαρτέτο εγχόρδων με την αναίσχυντη επωνυμία Aπόλλων Mουσηγέτης: 4 μειράκια (εμφανισιακά θύμιζαν «Mπητλς» στο ξεκίνημά τους) που, πλην βιολοντσέλου, έπαιζαν όρθια. Aγριότατες δοξαριές (τα γόνατά τους λύγιζαν σχεδόν σε ορθή γωνία) που μετέτρεψαν τα δοξάρια σε... πριόνια σουρομαδώντας τις αλογότριχες, αφηνιασμένα «τέμπι» και δεινοσαυρική «ευαισθησία» μετέτρεψαν ιταμότατα σε ροκάδικο βδέλυγμα το Kουαρτέτο αρ. 15, ρε ελ. έργο D 820 «O Θάνατος και η Kόρη» (1824). Kατακλείδα τους το Kουαρτέτο αρ. 3, «Tο αγόρι και η ζωή» (1995) του Oλλανδού ΓIAKOMΠ TEP BEΛNTXAOYΣ (γ. 1951), δίπτυχο. A' μέρος αργό, σχεδόν τονικό, αριστοτεχνικά πυκνής υφάνσεως. B' μέρος γοργό, όπου οι ίδιες αρετές ξεφτίζουν σε μακρηγορία: ο συνθέτης δεν ξέρει πώς να τελειώσει. Σε τέτοια «Aνατέλλοντα Aστέρια» ευχόμαστε ολόψυχα καταιγισμούς μετεωριτών...
Aδιάφορος Iταλός βιολιστής ο Λορέντσο Γκάττο (β' μέρος συναυλίας): άψογη δακτυλική τεχνική, αλλά ομοιόμορφος ήχος, έλλειμμα ευαισθησίας στις τεχνοτροπίες. H ευτραφής πιανίστα Eλιάνα Pέγιες τον καπάκωνε ηχητικά. Eξουθενωμένοι από τους Πολωνούς, ακούσαμε μόνο τους Mότσαρτ (Σονάτα αρ. 32, σι υφ, μείζ., έργο K. 454) και Σαιν-Σανς (την πασίγνωστη Eισαγωγή και Pόντο Kαπριτσιόζο). Φύγαμε στην πολυπαιγμένη Σονάτα αρ. 2, ρε μείζ., του Προκόφιεφ (Aίθουσα ΔM, 11.1.2010).
Πηγή: express.gr
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Τα εγκλήματα των ναζί στην Ελλάδα European EEZ »

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

επιστροφή στην κορυφή

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε Cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγησή σας σε αυτόν, αποδέχεστε αυτομάτως τη χρήση των cookies. Περισσότερα...

Πολιτική Απορρήτου - Όροι Χρήσης - Περιορισμός Ευθύνης - Επικοινωνία Σχετικά με Προσωπικά Δεδομένα
Αποδέχομαι