Menu

Αρμενική κοινότητα και θρησκεία

Με βάση τις επιγραφές που υπάρχουν στα μνημεία των δύο παλιών νεκροταφείων της Κομοτηνής υπολογίζεται ως πρώτος χρόνος εμφάνισης και παρουσίας των Αρμενίων στην Κομοτηνή το 1800.

Ήταν έμποροι οι περισσότεροι, κατοικούσαν συγκεντρωμένοι στο ανατολικό τμήμα της πόλης και είχαν σχολείο και εκκλησία. Οι πιο πολλοί Αρμένιοι της Κομοτηνής ήταν έμποροι μεταξιού, καπνού, βαμβακιού αλλά και χρυσοχόοι. Πολλοί από αυτούς έγιναν κρατικοί υπάλληλοι. Οι πρώτες χριστιανικές εστίες μεταξύ των Αρμενίων χρονολογούνται ήδη από το 2ο αιώνα μ.Χ., αλλά ο ουσιαστικός προσηλυτισμός τους υπήρξε έργο του Αγίου Γρηγορίου του Φωτιστή στις αρχές του 4ου αι. μ.Χ. Η Αρμενία δέχτηκε το Χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία το 301 μ.Χ. και ήταν το πρώτο έθνος που έκανε το βήμα αυτό.

Έτσι οι Αρμένιοι όλου του κόσμου το έτος 2001 θα γιορτάσουν τα 1700 χρόνια της χριστιανικής ιστορίας τους. Από τον 6ο αι. μ.Χ. η Αρμενική Εκκλησία αναδείχτηκε ανεξάρτητη και απέρριψε τους δογματικούς όρους της συνόδου της Χαλκηδόνας. Ο πατροπαράδοτος τρόπος λατρείας των Αρμενίων είναι ένας μετριοπαθής μονοφυσιτισμός. Σύμφωνα με αυτόν ο Χριστός είχε μόνο μία φύση, τη θεία, που απορρόφησε την ανθρώπινη ως ασθενέστερη που ήταν. Οι Αρμένιοι της Κομοτηνής, όμως, είναι Χριστιανικοί Ορθόδοξοι με λίγες μόνο διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα, τα Χριστούγεννα τα γιορτάζουν στις 6 Ιανουαρίου, όπως έκαναν οι πρώτοι χριστιανοί. Οι περισσότερες υπόλοιπες γιορτές τους συμπίπτουν με αυτές των ορθοδόξων Χριστιανών. Κέντρο της λατρείας τους είναι ο σταυρός και ως οπαδοί της Εικονομαχίας δεν τοποθετούν εικόνες στις εκκλησίες τους ή τοποθετούν λίγες και αυτές σε ψηλά σημεία έτσι, ώστε κανένα χέρι και κανένα στόμα να μην μπορεί να τις φτάσεις. Οι ναοί τους, γενικά, παρουσιάζουν εξωτερική λιτότητα με λίγα και στενά παράθυρα και πόρτες. Το Αρμενικό λειτουργικό μέλος έτσι όπως εκτελείται σήμερα αποτελείται από περίτεχνες μελωδίες, μεγάλη ποικιλία στους ρυθμούς με διαστήματα ασυνήθη στην Ευρωπαϊκή μουσική.

Η κατεξοχήν Αρμενική Λειτουργία είναι η λεγόμενη του Αγίου Αθανασίου και έχει στοιχεία βυζαντινά και αντιοχιανά. Η διοίκηση της Αρμενικής Εκκλησίας συγκροτείται γύρω από δύο καθολικάτα (του Ετσμιατζίν στην πρώην Σοβιετική Αρμενία και της Κιλικίας) και δύο πατριαρχεία (της Κωνσταντινούπολης και των Ιεροσολύμων). Ο Καθολικός του Ετσμιατζίν τιτλοφορείται "Δούλος του Θεού" και ο Πατριάρχης "υπέρτατος και καθολικός απάντων των Αρμενίων" και έχει τα πρεσβεία της τιμής.

Η Ελλαδική Εκκλησία έχει άριστες σχέσεις με την Αρμενική και τη στηρίζει με κάθε τρόπο σε όλες της τις προσπάθειες.
Γενικά, η Ορθόδοξη Εκκλησία σέβεται κάθε άλλο χριστιανικό δόγμα αλλά και κάθε άλλη θρησκεία. Αυτό κυρίως φαίνεται σε περιοχές όπου συνυπάρχει με άλλες θρησκείες, όπως στη Θράκη.

Όταν η καριέρα ανταμώνεται με την ευαισθησία και τον προβληματισμό

Γράφει η Μαρία Αμπατζή

Ο Νίκος Λυγερός μίλησε για την ποιητική του συλλογή «Ο σταυρός του δράκου» • Έργο εμπνευσμένο από τη Γενοκτονία των Αρμενίων • «Ασχολούμαι με τους λίγους και τους σπάνιους»

Οι εκδόσεις Σπανίδη, η εφημερίδα «Αντιφωνητής» και η Αρμενική Κοινότητα Κομοτηνής διοργάνωσαν προχθές το βράδυ στις 8.30 στο Θρακικό Ωδείο Κομοτηνής εκδήλωση παρουσίασης του βιβλίου του Νίκου Λυγερού «Ο σταυρός του δράκου» από τον ίδιο τον συγγραφέα, συνοδεία του μουσικού ακούσματος του Κώστα Βενετικίδη στο τσέλο και της Μάγιας Βενετικίδου στο πιάνο.
Η νέα ποιητική συλλογή του Νίκου Λυγερού είναι εμπνευσμένη από τη Γενοκτονία των Αρμενίων κι έχει ήδη παρουσιαστεί στο «Σπίτι της Αντουανέττας» στην Αλεξανδρούπολη, σε συνεργασία με το σύλλογο Ελληνογαλλικής Φιλίας, την Αρμενική Κοινότητα Αλεξανδρούπολης και τις εκδόσεις Σπανίδη. Να σημειωθεί ότι την εικαστική επιμέλεια του εξώφυλλου του βιβλίου είχε η γνωστή Αλεξανδρουπολίτισσα ζωγράφος Σύνη Αναστασιαδη και απεικονίζει ένα έργο της εμπνευσμένο από την γενοκτονία των Αρμενίων.


Απαντώντας σε ερωτήσεις στο περιθώριο της εκδήλωσης ο κ. Λυγερός ξεδίπλωσε τη σχέση του με την Αρμενική Κοινότητα και το θέμα της Γενοκτονίας. Εξηγώντας το πώς ξεκίνησε αυτή η σχέση απάντησε πως οφείλεται στο γεγονός ότι ενδιαφέρεται για τους λίγους. «Οι Αρμένιοι ήταν πάντα λίγοι διαχρονικά. 3 εκατομμύρια το 1915, 3 εκατομμύρια τώρα, άρα δεν τίθεται θέμα ποσότητας. Οι επαφές που κάνουμε έχουν σχέση με τα ανθρώπινα δικαιώματα, το θέμα της αναγνώρισης της Γενοκτονίας. Στη Γαλλία υπάρχει μεγάλο λόμπι όσον αφορά στο Αρμενικό, το θέμα της ποινικοποίησης.
Ως συγγραφέας και ποιητής ήταν αναμενόμενο να έχω αναφορές μέσα στο έργο μου από αυτά που έκανα ως στρατηγικός σύμβουλος και ως διεθνής παρατηρητής στο Αρσάχ, το λεγόμενο Ναγκόρνο Καραμπάχ της Αρμενίας. Ήταν έπειτα οι επαφές με φίλους Αρμένιους, στη Γαλλία, την Ελλάδα, την Κύπρο και βέβαια την Αρμενία. Μέσα από αυτό το δίκτυο, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ήταν αναγκαίο να μπούμε σε μια διαδικασία πιο στρατηγική.

Η καταγραφή του βιβλίου αφορά την αναφορά μας στη μνήμη και το παράδειγμα που δίνουν οι Αρμένιοι ως λαός που έχει υποστεί ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας».

Σημαντικός πόλος η Γαλλία

Μιλώντας για τη Γενοκτονία των Αρμενίων, τις πληροφορίες που είχε στη Γαλλία για τα γεγονότα, σε μια χώρα που αναγνώρισε τη Γενοκτονία, ο κ. Λυγερός σημείωσε ότι το 1987 έγινε η πρώτη αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο και η Γαλλία την αναγνώρισε το 2001. «Τώρα είμαστε στο πλαίσιο της ποινικοποίησης με την αναγνώριση στη Βουλή, δεν έχει γίνει ακόμη στη Γερουσία. Έχω αναμειχθεί ενεργά πάνω σ’ αυτό το θέμα ώστε να προωθηθεί στη Γαλλία γιατί είναι ένας σημαντικός πόλος. Η Ελβετία και το Βέλγιο έχουν ήδη περάσει σ’ αυτή τη φάση, ενώ στην Ελλάδα τα πράγματα πηγαίνουν πολύ πιο αργά, καθώς δεν έχει την παράδοση για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχει η Γαλλία όπου το αρμενικό στοιχείο είναι πιο δραστήριο. Κατά συνέπεια ο κεντρικός πόλος είναι εκεί».
Μιλώντας για την αδιάλλακτη στάση της Τουρκίας απέναντι στη Γενοκτονία των Αρμενίων, ο κ. Λυγερός εξήγησε. «Όλη η δομή της Τουρκίας βασίζεται πάνω στα κόκαλα των Αρμενίων και των Ποντίων, άρα είναι δύσκολο να μετακινήσουν τα θεμέλιά τους χωρίς να έχουν αντιδράσεις.
Όταν εκκένωσαν μέσω της Γενοκτονίας όλη την περιοχή για να μην υπάρχει πια χριστιανικός πληθυσμός είναι αναμενόμενο τώρα που θέλουμε να το αναγνωρίσουν να είναι γι’ αυτούς σαν μία εκδίκηση που αμφισβητεί ακόμη και τα θεμέλια του Κεμάλ. Είναι λογικό γιατί τα θεμέλια του Κεμάλ βασίστηκαν πάνω στις Γενοκτονίες.
Το σημαντικό είναι ότι εμείς προχωράμε και οι 49 αναγνωρίσεις είναι ένα σπουδαίο βήμα. Κάθε φορά που γίνεται μία υποχρεώνονται να δέχονται πιέσεις και δεν έχουν πια την πρωτοβουλία σ’ αυτό το θέμα».

Η παρουσίαση του βιβλίου του Νίκου Λυγερού στην Κομοτηνή σε μια περιοχή με ισχυρές ρίζες και δυναμική παρουσία της Αρμενικής Κοινότητας και ταυτόχρονη συμβίωση με τη μουσουλμανική μειονότητα η οποία διατηρεί, όμως, δεσμούς με την Τουρκία αποκτά ένα ιδιαίτερο σημαινόμενο. Ο συγγραφέας επανέλαβε ότι αυτός ασχολείται με τους λίγους και τους σπάνιους γιατί οι πολλοί δημιουργούν συστήματα που καταπατούν τους άλλους. «Δε νομίζω ότι η εδώ τοποθέτησή μας αντικρούσει τα δομικά στοιχεία που υπάρχουν τοπικά. Αντιθέτως, σημαίνει ότι παρόλα αυτά, παρά το ότι είναι λίγοι και σπάνιοι είναι ακόμη εδώ».
Τα σχόλια που έγιναν από φίλους του Αρμένιους της Κομοτηνής για το βιβλίο ήταν πολύ θετικά και βέβαια αυτό που ένιωσαν όσοι το πληροφορήθηκαν και το διάβασαν ήταν συγκίνηση, κάτι που ήταν ευδιάκριτο και μέσα από τις συνομιλίες που είχε ο Νίκος Λυγερός με μέλη της Αρμενικής Κοινότητας στο περιθώριο της εκδήλωσης.

O εκδότης του «Αντιφωνητή» Κώστας Καραϊσκος υποδέχτηκε το συγγραφέα, τον κομμωτή – γλύπτη Κάρολο Καμπελόπουλο, ο οποίος ανέλαβε να διαβάσει ποιήματα από τη συλλογή, αλλά και τη ζωγράφο Σύνη Αναστασιάδη που φιλοτέχνησε το εξώφυλλο. Κάλεσε στο βήμα τον πρόεδρο της Αρμενικής Κοινότητας Κομοτηνής Στεπάν Ματεοσιάν, ο οποίος ευχαρίστησε το συγγραφέα εκφράζοντας το θαυμασμό για το έργο του, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι όσοι δεν είναι παρόντες θα χάσουν μια έξοχη βραδιά.
Η αντιδήμαρχος Μάγδα Γιαμουστάρη, εκ μέρους του δημάρχου Κομοτηνής, συνεχάρη τους διοργανωτές, όπως και τον συγγραφέα, και μετέφερε ότι «σε μια αντιπνευματική εποχή παρόμοιες εκδηλώσεις όπως και μια πολυσχιδής προσωπικότητα σαν αυτή του Νίκου Λυγερού μας αφυπνίζουν από την καλοπέραση, τον ατομικισμό και τη λήθη και μας κάνουν να βλέπουμε κάποιους δρόμους που υπάρχουν και οδηγούν στο ωραίο και το ιδανικό».
Ο κομμωτής – γλύπτης Κ. Καμπελόπουλος ξεκίνησε την ανάγνωση με το πρώτο ποίημα της συλλογής με τίτλο «La musique transfiguree», ενώ τη σκυτάλη παρέλαβε η ηθοποιός Μαρία Παπαδοπούλου, διαβάζοντας ποιήματα του Νίκου Λυγερού μεταφρασμένα στα ελληνικά.

Η ιστορία των Αρμένιων της Κομοτηνής σε βιβλίο που θα εκδοθεί σε 3 γλώσσες

Γράφει ο Θεόφιλος Κοτσίδης

Ένα "κομμάτι" της Κομοτηνής, ανεξερεύνητο κατά πολύ έως σήμερα, καθώς δεν υπήρξε κατά το παρελθόν κάποια συστηματική καταγραφή του, η ιστορία των Αρμενίων της θρακικής αυτής πόλης, αποτυπώνεται μέσα σε έναν πλούσιο, σε φωτογραφικό και άλλο υλικό, βιβλίο, που αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα, "φωτίζοντας" άγνωστες πτυχές.

Την ιστορία των Αρμενίων της Κομοτηνής, που θα εκδοθεί σε τρεις γλώσσες- ελληνικά, αρμενικά και αγγλικά- επεξεργάζονται και καταγράφουν η πρόεδρος του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Ομίλου Αρμενίων Κομοτηνής, Τζένη Κασαπιάν και ο καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Κωνσταντίνος Χατζόπουλος.

Στις περίπου 500 σελίδες του, ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να γίνει κοινωνός της ιστορίας της αρμενικής κοινότητας Κομοτηνής, τα πρώτα στοιχεία για την οποία χρονολογούνται στις αρχές του 18ου αιώνα, καθώς και της ιδιαίτερης πολιτισμικής ταυτότητας αυτών.

Πλούσιο φωτογραφικό υλικό, "προίκα" της αρμενικής κοινότητας από ανθρώπους που έφυγαν από τη ζωή και μη έχοντας πίσω τους απογόνους εμπιστεύτηκαν τις φωτογραφίες τους και κατ' επέκταση ένα σημαντικό κομμάτι της ίδιας τους της ζωής σε αυτούς που έμειναν πίσω, καθώς κι ένα σημαντικό παράρτημα στο τέλος του βιβλίου, με έγγραφα, επιστολές, καταλόγους κ.ά. περιλαμβάνει η πρωτότυπη- λόγω του αριθμού των γλωσσών- έκδοση.

Από πότε, όμως, υπάρχουν στοιχεία για την παρουσία Αρμενίων στην Κομοτηνή; Όπως εξηγεί η κ. Κασαπιάν, υπήρχε μια ταφόπλακα του 1650 ως αποδεικτικό στοιχείο της αρμενικής παρουσίας στην περιοχή, που όμως δεν υπάρχει πια, έχει καταστραφεί. Αυτό που διασώζεται ως παλαιότερη ένδειξη της εμφάνισης και παρουσίας των Αρμενίων στην Κομοτηνή είναι μια άλλη ταφόπλακα του 1758.

Σύμφωνα με τα κατά καιρούς δημοσιευμένα, διάσπαρτα στοιχεία, οι περισσότεροι Αρμένιοι της Κομοτηνής ήταν έμποροι μεταξιού, καπνού, βαμβακιού, αλλά και χρυσοχόοι, ενώ ορισμένοι ήταν και κρατικοί υπάλληλοι.

Ο "χρυσός αιώνας" των Αρμενίων της Κομοτηνής, σύμφωνα με την κ. Κασαπιάν, τοποθετείται από τις αρχές του '20 έως και το '30, την εποχή δηλαδή που ήρθαν οι πρόσφυγες στην περιοχή.

Σήμερα, η αρμενική κοινότητα της Κομοτηνής αριθμεί περί τα 130 άτομα, από τους παλιούς, ντόπιους κατοίκους της πόλης, ενώ πολλοί είναι αυτοί που ήρθαν από τις πρώην δημοκρατίες της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά δεν έχουν γίνει ακόμη "σώμα" της κοινότητας, υπό την έννοια ότι δεν έχουν γραφεί στα μητρώα της.

Συνδετικός "κρίκος" των Αρμενίων της Κομοτηνής, όπως και πολλών άλλων κοινοτήτων σε διάφορες περιοχές, είναι η θρησκεία. 'Αλλωστε, όπως χαρακτηριστικά λέει και η κ. Κασαπιάν, "αιώνες μακριά από μια πατρίδα, αυτό που κρατά ενωμένη μια κοινότητα είναι ο θρησκευτικός σύνδεσμος".

Οι Αρμένιοι της Κομοτηνής εδώ και αρκετά χρόνια έχουν το δικό τους μουσείο, όπου σε έναν πολυλειτουργικό χώρο φυλάσσεται και εκτίθεται ό,τι πιο σπάνιο έχει διασωθεί στο διάβα των αιώνων, ενώ από το 1980 λειτουργεί ο Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Όμιλος, που σκοπό έχει τη διατήρηση και προβολή της πολιτισμικής ταυτότητας των Αρμενίων.

Πηγή: E-Pontos

Γενοκτονίες Αρμένιων και Ελλήνων...προσβολή για την ανθρωπότητα...

Γράφει ο Κωνσταντίνος Σ. Ναλμπάντης

Το Μνημείο του ολοκαυτώματος του Έριβαν υποχρεώνει κυνηγημένες μειονότητες να σκεφθούν τη δική τους ιστορία του πόνου και της καταστροφής......


Προλεγόμενα

Το Μνημείο του ολοκαυτώματος του Έριβαν υποχρεώνει κυνηγημένες μειονότητες να σκεφθούν τη δική τους ιστορία του πόνου και της καταστροφής, και έτσι 24 Απριλίου είναι ημέρα ανάμνησης των Αρμενίων, στις 5 Μαϊου συγκεντρώνονται οι Εβραίοι, και στις 19. Μαϊου πηγαίνουν οι Έλληνες και κατ΄ αυτόν τον τρόπο μεταβάλλεται το Μνημείο του Ολοκαυτώματος σε διεθνή τόπο ενθύμησης , που δεν είναι μόνο για τον Αρμενικό λαό μεγάλης σημασίας, αλλά και για άλλους λαούς που ακόμα δεν δικαιώθηκαν από την πλατειά διεθνή κοινωνία.

Η 24η Απριλίου 1915 είναι μια συμβολική ημερομηνία. Εκείνη την νύχτα από την 24. στην 25. Απριλίου δολοφωνήθηκαν στην Κωνσταντινούπολη 600 αρμενικές προσωπικότητες. Η 14. Σεπτεμβρίου είναι η επέτειος της καταστροφής της Μ. Ασίας- Ανατολικής Θράκης και έχει ανακηρυχθεί ημέρα περισυλλογής και μνήμης των αξέχαστων πατρίδων και των θυμάτων της Μικρασιατικής τραγωδίας 1914-1924.

Η 19η Μαϊου 1919 είναι ημέρα σημαδιακή για τον ποντιακό Ελληνισμό και θεωρείται ως απαρχή της μεγάλης γενοκτονίας των ποντίων που ακολούθησε. Έτσι στο Έριβαν κυνηγημένες μειονότητες μπορούν να σκεφθούν τη δικής τους ιστορία του πόνου και της καταστροφής.

Κρεμασμένοι Αρμένιοι στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης, λίγο πριν ξεκινήσουν οι εκτοπίσεις των Αρμενίων από την περιοχή.Φωτο: Armin T. Wegner

Ανασκόπηση ιστορικών γεγονότων

Ήδη το 1995 στο Μύλχαιμ του Ρουρ είχα λάβει μέρος σε ένα παγκόσμιο ιστορικό συνέδριο για την επιστημονική ανάλυση της γενοκτονίας των Αρμενίων, όπου από τότε έχω γράψει πολλά άρθρα στα ελληνόφωνα ΜΜΕ των τριών Ηπείρων, όπου και η σειρά αυτή δημοσιεύτηκε στην Αυστραλία και μεταδόθηκε και από το ελληνόφωνο πρόγραμμα καθώς επίσης και στον Καναδά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Από την Κολωνία της Γερμανίας είχαν αρχίσει στις 13.01.2002 και διάρκεσαν ως το Φεβρουάριο οι εκδηλώσεις της γενοκτονίας και ανάμνησης των Αρμενίων με διαλέξεις προσωπικοτήτων, όπως από τον Ralph Giordano, Edgar Hilsenrath, Hülya Engin, Yelda.., καθώς επίσης και έκθεση με φωτογραφικό υλικό, φιλμ και συζητήσεις, με αρμενική και γερμανική ποίηση …

Στην Κολωνία βρίσκεται η μεγαλύτερη αρμενική Κοινότητα στη Γερμανία, επίσης εδώ ζουν πολλοί Τούρκοι, Κούρδοι και ΄Ελληνες, κατά ένα μέρος ήδη η δεύτερη και τρίτη γενιά. Αν και η γενοκτονία σε βάρος των Αρμενίων και Ελλήνων είναι μέρος της εθνικής τουρκικής και επίσης και κουρδικής ιστορίας, μετά δυσκολίας υπάρχει κατατοπισμός γύρω από αυτό το θέμα. Αν και συμμετέχουν δέκα περίπου διεθνείς αλληλέγγυες οργανώσεις, δεν παρουσιάζεται κανένας Ελληνικός, ή ποντιακός Σύλλογος, ούτε και «Σύλλογος» Ελληνική Κοινότητα στην αλληλέγγυα προσέγγιση για την αναγνώριση των γενοκτονιών Αρμενίων, Ελληνοποντίων και Ελλήνων.

Μετά την Κολωνία συνεχίστηκαν οι εκδηλώσεις στην Φρανκφούρτη, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώσπου η Τουρκία προ της εισχώρησής της στην ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεωθεί να αναγνωρίσει οπωσδήποτε επίσημα την γενοκτονία σε βάρος των Αρμενίων από τους Νεότουρκους. Η ιστορική έκθεση φωτογραφιών και η στρογγυλή συζήτηση στην Φρανκφούρτη .

Η εκδήλωση και η έκθεση φωτογραφιών συνεχίστηκε τον Φεβρουάριο στη Φρανκφούρτη με τον τίτλο: «Γενοκτονία και Ανάμνηση. Αρμενία 1915». Οι φωτογραφίες για την έκθεση των ιστορικών φωτογραφιών προέρχονται από τον ταξιδιωτικό συγγραφέα Armin T. Wegner, που τα χρόνια 1915 και 1916 υπηρέτησε ως αξιωματικός υγειονομικού στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, ακριβώς εκείνα τα χρόνια, που χρονολογείται η γενοκτονία. Υπήρξε γενοκτονία σε βάρος των Αρμενίων ή όχι; Ιστορικοί που δεν ακολουθούν την επίσημη τουρκική ερμηνεία, δεν την αμφισβητούν.

Η Τουρκία ως διάδοχος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αντίθετα έχει μία άλλη διερμηνεία των γεγονότων κατά την διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου και ομιλεί για «μετοίκηση». Ασφαλώς ένα ολισθηρό θέμα που οδηγεί και σε διπλωματικές κρίσεις μεταξύ της Τουρκίας και των χωρών, που δεν αμφισβητούν τη γενοκτονία στους Αρμενίους, τους Έλληνες και πρόσφατα την στρατιωτική κατοχή της Βορείου Κύπρου.

Με την τουρκική διπλωματία ήρθε σε αντιπαράθεση τώρα ο ιερέας Christian Stoodt. Του είχε παρακαλέσει ευγενικά, αλλά ευδιάκριτα ο τούρκος γενικός πρόξενος στην Φρανκφούρτη, να αρνηθεί την ιστορική έκθεση φωτογραφιών στην εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης. Συγχρόνως έχουν αξιώσει επίσης την άρνηση της ιστορικής έκθεσης και ο πρόεδρος της τουρκικής ισλαμικής Ένωσης, ένας τουρκικός κυβερνητικός θεσμός στην Φρανκφούρτη. Το ότι αφορά ένα ολισθηρό θέμα του είναι συνειδητό. Η απόφαση όμως για προσφορά χώρων στην εκκλησία για τις τεκμηριωμένες φωτογραφίες δεν έλαβε χώρα χωρίς αιτία.

Οι Γερμανοί ως σύμμαχοι των Οθωμανών συμμετείχαν στη γενοκτονία, ανέφερε ο Stoodt. Και είναι λυπηρό, που ο τούρκος διπλωμάτης δεν ακολούθησε την πρόσκληση, να λάβει μέρος την Κυριακή, 10.02.02. στη συζήτηση. Εκείνη η εκδήλωση ήτανε μία σειρά εκδηλώσεων των Αρμενίων, και έλαβαν μέρος επιστήμονες και αφιερωνότανε στο ερώτημα: Δεν Υπάρχει η αρμενική ερώτηση το πρόβλημα πλέον;» Frankfurter Rundschau: Gedenken an den Genozid in Armenien, Nr. 34, 09.02.02

Τι έχει συμβεί την 24. Απριλίου 1915.

Αυτή η ημερομηνία δεν έχει επιλεγεί τυχαίως Αυτή είναι η ημέρα ανάμνησης των Αρμενίων. Διότι στις 24 Απριλίου του 1915 έβαλε σε ενέργεια, η νεοτουρκική κίνηση, που απέκτησε δύναμη και ήρθε στην αρχή το 1908, και διεύθυνε τη σύλληψη, την εκτόπιση και την δολοφονία αρμενίων διανοουμένων στην Κωνσταντινούπολη και άρχισε με αυτά τα μέτρα την γενοκτονία ενάμισι εκατομμυρίων Αρμενίων – τα δύο τρίτα της οθωμανικής αυτοκρατορίας, που εκεί ζούσε από εκατονταετηρίδες ως χριστιανικός λαός.

Το νεκρικό στρατόπεδο συγκεντρώσεως ήτανε γι΄ αυτούς η Έρημος και έχει την ίδια τρομερή σημασία, όπως το Auschwitz για τους Εβραίους. Υπάρχουν πολλοί παραλληλισμοί μεταξύ των γενοκτονιών των Εβραίων και Αρμενίων. Και οι δύο εθνικότητες δολοφονήθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου.Επίσης και οι Νεότουρκοι είχαν ένα εθνικό ρατσιστικό μοντέλο του έθνους και ονειρευότανε από το Turan, μίας Μεγάλης Αυτοκρατορίας από την Θράκη ως την κεντρική Ασία. Η 24 Απριλίου είναι η απαρχή εκείνων των γεγονότων, που αργότερα επεκράτησε με την σύμπτυξη του χαρακτηρισμού των φρικιαστικών γεγονότων σε βάρος των Αρμενίων.

Η 24 Απριλίου είναι μία συμβολική ημερομηνία. Εκείνη την νύχτα από την 24. στην 25. Απριλίου καθώς επίσης και τις επακόλουθες ημέρες συνελήφθηκαν στην μητρόπολη Κωνσταντινούπολη, όπου βρισκότανε η πιο δραστηριοποιημένη πολιτιστική και πολιτική αρμενική Κοινότητα, 600 αρμενικές, ηγετικές προσωπικότητες, από όπου διασώθηκαν από το έγκλημα μόνο δεκαπέντε. Τυπικά έπρεπε κατά τον προγραμματισμό να αρχίσει η γενοκτονία ήδη στις 15 Φεβρουαρίου 1915.

Οι στρατιώτες αρμενικής καταγωγής είχαν ήδη αφοπλιστεί, συλληφθεί και είχαν τοποθετηθεί ως εξαναγκαστικοί εργάτες, όπου πέθαναν από ζούριασμα, ατροφία ή δολοφονήθηκαν με βαρβαρότητα. Μετά από αυτό επακολούθησε μία οργανωμένη σφαγή και εξόντωση των ανυπεράσπιστων αμάχων πολιτών. ΄0ποιοι δεν είχαν δολοφονηθεί στον ίδιο τόπο και θέση, έχασαν τη ζωή τους στην οδοιπορία των εκτοπισμών διαμέσου της ερήμου, της πείνας, της δίψας ή των κακουχιών. Κατά προσεχτικούς υπολογισμούς δολοφονήθηκαν μεταξύ 1.200.000 – 1.500.000 Αρμένιοι.

Μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο οι κυρίως αίτιοι για τον σφαγιασμό, Enver, Talaat, Cemal μπροστά από ένα πολεμικό δικαστήριο καταδικάστηκαν στις 5. Ιουλίου 1919 σε θάνατο, εξαιτίας της Γενοκτονίας σε βάρος των Αρμενίων. Παρόλα που υπάρχουν νομικά και πολλαπλά άλλα ντοκουμέντα αρνείται μέχρι σήμερα με ισχυρογνωμοσύνη η Τουρκική Δημοκρατία τη γενοκτονία σε βάρος των Αρμενίων, αλλά και σε βάρος των Ελληνοποντίων και Ελλήνων και εξακολουθεί την καταπίεση των μειονοτήτων.

Όπως περιγράφουν οι ημερήσιες εφημερίδες, Die WELT, 9.2.05 Frankfurter Rundschau, 9.2.05. Στο κρατίδιο του Βρανδεμβούργου θα εισαχθεί και πάλι το 2005 στα αναλυτικά προγράμματα, η διαπραχθείσα σφαγή κατά τη διάρκεια του Πρώτου παγκοσμίου πολέμου από τους Τούρκους στους Αρμενίους. Το κρατίδιο του Βρανδεμβούργου είχε καταργήσει από τα σχολικά αναλυτικά προγράμματα τη διδασκαλία της γενοκτονίας σε βάρος των Αρμενίων μετά από πίεση της Τουρκίας.

Κατά την άποψη του πρωθυπουργού του κρατιδίου θα εισαχθεί τώρα ένα σχολικό βιβλίο στο μοναδικό κρατίδιο, που θα ασχολείται με την πρώτη γενοκτονία του 20ου αιώνα. Στην νέα επεξεργασία του αναλυτικού προγράμματος θα συμπεριληφθούν περισσότερες γενοκτονίες, και επίσης και η γενοκτονία 1915/16 των 1,5 εκατ. Αρμενίων. Στην επιδίωξη αυτή να παρουσιαστούν οι γενοκτονίες, δεν πρέπει κατά κανόνα τρόπο να απουσιάζει η γενοκτονία σε βάρος των Ελληνοποντίων και Ελλήνων ως μέρος της Ευρωπαϊκής Ιστορίας που πρέπει να παραμείνει στην ενθύμηση των ανθρώπων, ώστε παρόμοια γεγονότα να μην επαναληφθούν ποτέ πια.

Το κρατίδιο του Βρανδεμβούργου επιθυμεί να συνεχίσει την παράδοση του Johannes Lepsius (1858-1926). O Θεολόγος από το Πότσνταμ είχε αποδείξει λεπτομερώς την γενοκτονία, παγκόσμια και έσωσε πολλούς Αρμενίους. Η κυβέρνηση του κρατιδίου επιθυμεί στο οίκημα Λέψιους να προωθήσει περαιτέρω το αρχείο της γενοκτονίας.

Πηγή: Asxetos.gr

Διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός-Κύπρος συμμετοχή

Η Κύπρος θα συμμετάσχει στην 26η Τακτική Συνέλευση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, οι εργασίες του οποίου αρχίζουν την Δευτέρα στο Λονδίνο και θα διαρκέσουν μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου.

Επίσημη ανακοίνωση αναφέρει ότι στο πλαίσιο της Συνέλευσης θα διεξαχθούν εκλογές για την ανάδειξη των νέων μελών του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Αντιπροσωπεία του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων με επικεφαλής τον Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων Νίκο Νικολαΐδη, τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου και τον Διευθυντή του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας θα συμμετάσχουν στις εργασίες της Συνέλευσης και θα διεκδικήσουν την επανεκλογή της Κύπρου στο Συμβούλιο.

Η Κύπρος είναι μέλος του Συμβουλίου του ΙΜΟ και τα τελευταία χρόνια συμμετέχει ουσιαστικά και εποικοδομητικά στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα. «Η συνεχής και αξιόλογη προσφορά της Κύπρου στις εργασίες της Συνέλευσης, αλλά και η εκτίμηση και αναγνώριση της συνεισφοράς της Κύπρου από τα άλλα κράτη μέλη, αναμένεται ότι θα αποτελέσουν παράγοντες για υποστήριξη και επανεκλογή της στο Συμβούλιο του ΙΜΟ», αναφέρει η ανακοίνωση.

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Στον διαδικτυακό τόπο μας χρησιμοποιούμε Cookies με σκοπό τη βελτίωση της online εμπειρίας σας. Επιλέγοντας να συνεχίσετε την περιήγησή σας σε αυτόν, αποδέχεστε αυτομάτως τη χρήση των cookies. Περισσότερα...

Πολιτική Απορρήτου - Όροι Χρήσης - Περιορισμός Ευθύνης - Επικοινωνία Σχετικά με Προσωπικά Δεδομένα
Αποδέχομαι